Τρίτη 29 Ιουλίου 2008

Συμμετοχή του Δήμου Σερρών στις δράσεις της ECCAR

Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών δημιουργήθηκε ομάδα εργασίας ,από νέους αριστούχους της πόλης των Σερρών ηλικίας 15-18 για να παρουσιάσουν στο Φόρουμ των Νέων που θα πραγματοποιηθεί υπό την Αιγίδα της UNESCO στις 18-20 Σεπτεμβρίου στην Μπολόνια της Ιταλίας, την θέση της τοπικής κοινωνίας μέσα από την ματιά των νέων κατά πόσο ο αθλητισμός μπορεί να βοηθήσει την καταπολέμηση του ρατσισμού της ξενοφοβίας και της βίας.
Ο Δήμος Σερρών έχει ενταχθεί μετά ομόφωνη απόφαση το 2007 στο δίκτυο των Αντιρατσιστικών πόλεων της UNESCO.
European Coalition of Cities Against Racism (ECCAR)

Η ένταξη του Δήμου Σερρών έγινε μετά από κατάθεση επιστολής του Ομίλου μας προς τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου,όπου ζητούσε την ένταξη του Δήμου στο Δίκτυο.
Η απόφαση ήταν ομόφωνη 

9 σχόλια:

YvaRACISM είπε...

1. Δώστε κλωτσιά στο Ρατσισμό (www.passtoport.gr)
Τα ρατσιστικά σχόλια που άκουσε την περασμένη εβδομάδα o αρχηγός της Βαλενσιέν (και πρώην παίκτης του Ολυμπιακού) Αμπντεσλάμ Ουαντού, στο παιχνίδι με τη Μετς, τον έκαναν να κινηθεί εξαγριωμένος κατά τη λήξη του ημιχρόνου προς την αντίπαλη κερκίδα.. Οι άνδρες της ασφάλειας του γηπέδου τον απομάκρυναν και ο διαιτητής τον τιμώρησε με την κίτρινη κάρτα.
Η εικόνα αυτή, που μετάδωσε πρόσφατα η γαλλική τηλεόραση, θα μπορούσε να προέρχεται από οποιοδήποτε γήπεδο της Ευρώπης. Οι περισσότεροι, άλλωστε, θυμόμαστε την έντονη διαμαρτυρία του Λούα Λούα προς τον ρέφερι της αναμέτρησης, μεταξύ Ατρόμητου και Ολυμπιακού, για τον ίδιο λόγο.
Στη διεθνή ειδησεογραφία μπορούμε να βρούμε πολλές αναφορές στο φαινόμενο του ρατσισμού στον αθλητισμό. Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζει το λαοφιλέστερο των σπορ, το ποδόσφαιρο.
Ο ρατσισμός στον αθλητισμό παρατηρείται κυρίως με τις εξής μορφές: λεκτική επίθεση ή επίθεση με μπουκάλια και άλλα αντικείμενα οπαδού ή οπαδών προς τον παίκτη της αντίπαλης ομάδας. Ρατσιστικά σχόλια εντός των αγωνιστικών χώρων του ενός αθλητή προς τον άλλο και ρατσιστικές επιθέσεις ακροδεξιών ομάδων, με αφορμή ένα αθλητικό γεγονός, εναντίον μεταναστών ή ατόμων με διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις…
Στατιστικά στοιχεία που να δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος δεν υπάρχουν. Ωστόσο, μελέτη του πανεπιστημίου του Λέστερ το 2002 μας αποκαλύπτει σημαντικές πτυχές του τρόπου με τον οποίο οι φασιστικές ομάδες κινούνταν μέσα στο χώρο του αθλητισμού τα μαύρα χρόνια του βρετανικού ποδοσφαίρου.
Σύμφωνα με αυτή, λοιπόν, ήταν μεταξύ των δεκαετιών του ‘70 και ‘ 80 όταν οι πρώτες οργανωμένες ακροδεξιές ομάδες στην Αγγλία άρχισαν να στρατολογούν άτομα από τα «οπαδικά» στέκια της εποχής. Ο λόγος που στράφηκαν προς αυτούς τους πυρήνες ήταν η πεποίθησή ότι οι οπαδοί αποτελούσαν ένα πολύ καλά οργανωμένο γκρουπ που, αν κατάφερναν να το ελέγξουν, θα μπορούσαν να πετύχουν τους πολιτικούς τους στόχους. Έτσι, παρεισφρήσανε στις τάξεις τους και, με την προπαγάνδα τους, μπόρεσαν να τους ωθήσουν στην άσκηση πράξεων ρατσιστικής βίας. Οι πιο σκληροί πυρήνες κινούνταν στις ομάδες Τσέλσι, Λιντς, Μίλγουολ, Νιούκαστλ, Άρσεναλ και Γουέστ Χαμ. Χαρακτηριστικό αυτής της νέας κατάστασης που διαγραφόταν ήταν η διανομή του ακροδεξιού περιοδικού «Μπουλντόγκ» μέσα στα στέκια των οπαδών. Αντίτυπά του βρέθηκαν και στις κερκίδες του Χέιζελ μετά την πολύνεκρη τραγωδία (πράγμα που δικαιώνει όσους υποστηρίζουν ότι τα επεισόδια ξεκίνησαν από οπαδούς άλλης ομάδας και όχι της Λίβερπουλ). Από αυτή τη λαίλαπα (όπως ήταν, άλλωστε, αναμενόμενο) δεν θα μπορούσε να ξεφύγει και η εθνική ομάδα της Αγγλίας. Οι ακροδεξιοί συσπειρώθηκαν γύρω της προκαλώντας μια σειρά από πρωτοφανή σε έκταση επεισόδια, τόσο στα εντός όσο και εκτός έδρας παιχνίδια.
Όσον αφορά τώρα την Ελλάδα, κατά το παρελθόν έγιναν από οπαδούς αρκετών ομάδων προσπάθειες για τη δημιουργία τέτοιων πυρήνων. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι η οργάνωση ΝΟΠΟ (Ναζιστική Οργάνωση Παναθηναϊκών Οπαδών), η οποία αναμείχθηκε τη δεκαετία του ‘80 σε ρατσιστικές επιθέσεις και διαλύθηκε από τον Γ. Βαρδινογιάννη. Η πιο πρόσφατη προσπάθεια αναβίωσής της ήταν η οργάνωση «Γαλάζια Στρατιά», με τον «πρόεδρό» της Ηλία Παναγιώταρο να αφήνει (σε συνέντευξή του στην Espresso!) ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής των μελών της σε ρατσιστικές επιθέσεις. Παρά την οδηγία της Ε.Ε για την καταπολέμηση του ρατσισμού, ο εισαγγελέας ποτέ δεν επενέβη...
Το καλοκαίρι του 2004 και μετά την κατάκτηση του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου από την εθνική ομάδα, συμμορίες αποτελούμενες από ακροδεξιά στοιχεία επιδόθηκαν σε ξυλοδαρμούς κατά μεταναστών. Οι αναφορές από τον Τύπο για τα περιστατικά αυτά ήταν ελάχιστες. Ως εκ τούτου, η κοινή γνώμη δεν γνώριζε (ή όσοι γνώριζαν δεν έδωσαν σημασία) και το πατριωτικό παραλήρημα συνεχίστηκε. Το Σεπτέμβρη του ίδιου χρόνου και μετά από την ήττα της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου από την Αλβανία, ξεσπάνε σοβαρά επεισόδια με εκατοντάδες τραυματίες σε όλη την Ελλάδα. Σε αυτό το αντι-αλβανικό πογκρόμ, μια παρέα εικοσάχρονων παιδιών από τη γείτονα χώρα δέχεται επίθεση με μαχαίρι από το συνομήλικό τους Παναγιώτη Κλάδη, με αποτέλεσμα ο ένας τους να ξεψυχήσει λίγες ώρες αργότερα. Ο δράστης οδηγήθηκε στη φυλακή.
Μπροστά στα παραπάνω, εύκολα μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι τα γιουχαρίσματα και οι άλλες εκφάνσεις του ρατσισμού (που δείγματά τους ακολουθούν στην επόμενη ενότητα) προς τους παίκτες με διαφορετικό «χρώμα» ή θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι «πταίσματα». Δεν είναι όμως έτσι. Φαινόμενα όπως ο φασισμός και ο ρατσισμός, αν δεν καταπολεμηθούν από τα πρώτα στάδια της εκδήλωσής τους, είναι πολύ πιθανό να πάρουν τρομακτικές διαστάσεις. Ειδικά όταν έρπουν σε περιόδους πολιτικής και οικονομικής κρίσης.
Έτσι, η δράση φασιστικών ομάδων στο χώρο του αθλητισμού δημιούργησε και το αντίπαλο δέος. Ομάδες όπως η Λιβόρνο και η Σαν Πάουλι, (που η βάση τους αποτελείται από ένα πλήθος αντιρατσιστών, αριστεριστών και αντιναζιστών οπαδών) πολεμούν σε κάθε αγωνιστική, εντός και εκτός αγωνιστικών χώρων, το φαινόμενο. Επίσης, έχουν δημιουργηθεί πολλοί μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί για την καταπολέμησή του, ενώ η ΦΙΦΑ και η ΟΥΕΦΑ έχουν σκληρύνει αρκετά την πολιτική τους απέναντι σε αυτά τα θέματα.

Περιστατικά

Τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί κρούσματα στα γήπεδα πολλών ευρωπαϊκών χωρών. Αυτά αφορούν κυρίως ρατσιστικά σχόλια από μεμονωμένους οπαδούς, όπως η μίμηση της φωνής του πιθήκου, όταν ο αντίπαλος παίκτης παίρνει την μπάλα και το πέταγμα μπανάνας και φιστικιών εντός του αγωνιστικού χώρου. Οι χώρες που βρίσκονται στο επίκεντρο του προβλήματος είναι η Ισπανία και η Ιταλία, μαζί με τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Παρακάτω αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένα περιστατικά που συγκεντρώσαμε από το διεθνή και εγχώριο τύπο και αφορούν κυρίως το χώρο του ποδοσφαίρου.
1992 Ο κόσμος του ιταλικού ποδοσφαίρου ξεσηκώνεται εξαιτίας των ρατσιστικών προσβολών που ακούστηκαν εναντίον των Ρ. Γκούλιτ και Α. Βίντερ.
1994 Στο ντέρμπι του κυπέλλου μεταξύ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού για το μπάσκετ, οι οπαδοί των πρασίνων φώναζαν «Kου Kλουξ Kλαν» μόλις ο Έντι Tζόνσον έπιανε τη μπάλα.
1996 Κατά τη διάρκεια του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου, ο Ε. Ντάβιτς διαμαρτύρεται για τις φυλετικές διακρίσεις στην ομάδα της εθνικής Ολλανδίας και ο προπονητής τον στέλνει... σπίτι του
2000 Οπαδοί της Λιντς ξυλοκοπούν άγρια (στην περιοχή του Σέφιλντ) έναν Τούρκο ιδιοκτήτη εστιατορίου. Κατά τον επαναληπτικό αγώνα του ΟΥΕΦΑ, με αντίπαλο τη Γαλατασαράι, δύο Άγγλοι οπαδοί δολοφονούνται στην Τουρκία.
2004 Ο Tιερί Aνρί υποστηρίζει ότι στο παιχνίδι μεταξύ Παναθηναϊκού και Άρσεναλ για το Τσάμπιονς Λιγκ οι οπαδοί του «τριφυλλιού» τον αποδοκίμασαν με ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς.
Ο προπονητής της Εθνικής Ισπανίας Λούις Αραγκόνιες «συλλαμβάνεται» από τον τηλεοπτικό φακό να μιλάει με ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς για τον Tιερί Aνρί. Αμέσως ξεσπάει πόλεμος ανακοινώσεων μεταξύ των εθνικών ομοσπονδιών της Αγγλίας και της Ισπανίας. Στο φιλικό παιχνίδι που διεξάγεται λίγο καιρό μετά, οι Ισπανοί φίλαθλοι μιμούνται τη φωνή του πιθήκου, κάθε φορά που η μπάλα πήγαινε σε μαύρο παίκτη. Το αποτέλεσμα ήταν να τιμωρηθεί ισπανική ομάδα από την ΟΥΕΦΑ.
2005 Ο Σαμουέλ Ετό δέχεται ρατσιστικά σχόλια από την έναρξη κιόλας του παιχνιδιού με τη Σαραγόσα. Προσπαθεί να αποχωρήσει από τον αγωνιστικό χώρο, αλλά ο συμπαίκτης του (και συμπάσχων) Ροναλντίνιο τον μεταπείθει. Μετά τη λήξη του παιχνιδιού (σ.σ. νίκη 1-4) χορεύει σαν... μαϊμού, για να πικάρει τους αντίπαλους οπαδούς. Ο Ετό, έχοντας κυριολεκτικά υποφέρει από αυτό το φαινόμενο στα ισπανικά γήπεδα, δηλώνει ότι δεν θα έφερνε ποτέ τα παιδιά του στο γήπεδο και προτείνει σε όλους τους ποδοσφαιριστές να αποχωρούν σε παρόμοιες περιπτώσεις.
Οπαδοί του Αιγάλεω στρέφονται με ρατσιστικά σχόλια κατά του παίκτη της ομάδας τους K. Aμπονσά, με αποτέλεσμα αυτός να ζητήσει αλλαγή και να εγκαταλείψει την ομάδα λίγο καιρό μετά.
2006 Ο ποδοσφαιριστής Ασαμόα της Σάλκε δέχεται ρατσιστικά σχόλια από οπαδούς της Χάνσα Ρόστοκ και αυτή τιμωρείται με βαρύ χρηματικό πρόστιμο.
2007 Ο ποδοσφαιριστής του Παναθηναϊκού Ν. Ντογέ γίνεται θύμα ρατσιστικής συμπεριφοράς στο φιλικό παιχνίδι του καλοκαιριού με τη Λάτσιο στο γήπεδο «Ολίμπικο».
Στο παιχνίδι Λιθουανίας-Γαλλίας, οι οπαδοί των γηπεδούχων σηκώνουν πλακάτ το οποίο αναπαριστά την Αφρική με τα χρώματα της γαλλικής σημαίας και με το σλόγκαν: «Καλώς ήρθατε στην Ευρώπη».
Στη Σλοβακία, οπαδοί της Μπρατισλάβα τραγουδούν χιτλερικά εμβατήρια και ανυψώνουν φωτογραφίες του Χίτλερ σε παιχνίδι του πρωταθλήματος.
2008 Στο παιχνίδι του Ατρόμητου με τον Ολυμπιακό ένα ρατσιστικό σχόλιο από την εξέδρα προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Λούα Λόυα.

YvaRACISM είπε...

2. Αθλητισμός ενάντια στον ρατσισμό (ΕΘΝΟΣΠΟΡ net www.sports.e-go.gr )

Βροντερό «όχι» στο ρατσισμό είπαν, το μεσημέρι της Τρίτης (15/4), αθλητές, παράγοντες, αλλά και μέλη του καλλιτεχνικού χώρου, που παρευρέθησαν στην ημερίδα με θέμα: «Ο αθλητισμός ενάντια στον ρατσισμό, Παγκόσμιο Κύπελλο Ν. Αφρικής 2010».

Μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του Παγκοσμίου Κυπέλλου 2010, Ντένις Μαμπλ, ο οποίος εγγυήθηκε την επιτυχία της διοργάνωσης. «Όλα βαίνουν καλώς και η Ν. Αφρική θα είναι πανέτοιμη να φιλοξενήσει το Παγκόσμιο Κύπελλο επτά μήνες νωρίτερα από την επίσημη έναρξη του. Αυτό δεν το είχε καταφέρει ούτε το 2006 η Γερμανία», διαβεβαίωσε τους παρευρισκόμενους στην εκδήλωση ο κ. Μαμπλ, ο οποίος εκμυστηρεύτηκε ότι είχε ζητήσει συμβουλές από την πρόεδρο της οργανωτικής επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.

Ο πρόεδρος της επιτροπής διεθνών σχέσεων της ΕΠΟ, Σοφοκλής Πιλάβιος, τόνισε ότι η ομοσπονδία λαμβάνει μέριμνα για την πρόληψη και όχι την καταστολή φαινομένων ρατσισμού, ενώ ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ΠΑΕ Ολυμπιακός, Γιάννης Μόραλης, υποστήριξε ότι «συνεργαζόμαστε κάθε χρόνο με αρκετούς ξένους ποδοσφαιριστές και μας ενδιαφέρει να ενημερωνόμαστε για την πάταξη ρατσιστικών φαινομένων».

Ο Σενεγαλέζος μεσοεπιθετικός του Παναθηναϊκού, Νταμέ Εντόι, ο οποίος είχε πέσει θέμα ρατσισμού στο καλοκαιρινό φιλικό των «πράσινων» με τη Λάτσιο, τόνισε: «Έζησα ένα τέτοιο περιστατικό στην Ιταλία και στεναχωρήθηκα πάρα πολύ. Στην Ελλάδα, όμως, δεν μου έχει συμβεί ποτέ κάτι τέτοιο», ενώ ευχαριστημένος από την αντιμετώπιση των ελλήνων φιλάθλων εμφανίστηκε και ο συμπαίκτης του στο «τριφύλλι» Μάτε Ζούνιορ Σιμάο: «Περνάω πάρα πολύ καλά στην Ελλάδα. Όσο διάστημα αγωνίζομαι εδώ δεν έχω αντιμετωπίσει το παραμικρό πρόβλημα».

«Ο αθλητισμός πρέπει να εμπνέει τον κόσμο και να κρατάει τα παιδιά μακριά από τέτοιου είδους συμπεριφορές, οι οποίες είναι ανεπίτρεπτες στον 20ο αιώνα», υποστήριξε ο τεχνικός διευθυντής του ΠΑΟΚ, Ζήσης Βρύζας, ενώ η ασημένια Ολυμπιονίκης της Βαρκελώνης στα 10.000 μέτρα, Έλενα Μάγερ, αναφέρθηκε στο θέμα του ντόπινγκ: «Σίγουρα αυτό που συνέβη στους αθλητές της άρσης βαρών είναι μεγάλο σοκ, τόσο για τους ίδιους, όσο και για όλους τους Έλληνες φιλάθλους. Όμως, γενικά έχει σημειωθεί πρόοδος στο θέμα αυτό».

YvaRACISM είπε...

Από την αφαίρεση των ολυμπιακών μεταλλίων του Ινδιάνου Θορπ ως τις σβάστικες του Καμπιονάτο
Οταν ο ρατσισμός παίζει μπάλα...
Στην Ιταλία οι αρχές απειλούν ότι θα κλείσουν τα γήπεδα, στη Βρετανία βρίζουν τους μαύρους. Το πρόβλημα είναι παλιό αλλά επανήλθε και παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις
ΠΑΝ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΟΙ ΣΒΑΣΤΙΚΕΣ στα ιταλικά γήπεδα έγιναν πιο πολλές από τα ταμπούρλα. Οι μαύροι ποδοσφαιριστές στην Αγγλία διαμαρτύρονται ότι, όπου και αν πάνε, περνάνε δραματικές στιγμές από τους οπαδούς αλλά και τους αντιπάλους τους μέσα στο γήπεδο! Οι αρχές, ανήσυχες, ψάχνουν μια λύση και απειλούν να κλείσουν τα γήπεδα αν δεν σταματήσουν τα ρατσιστικά φαινόμενα. Ο (αθλητικός) κόσμος βρέθηκε τις τελευταίες εβδομάδες μπροστά σε κάτι που νόμιζε ότι είχε θάψει βαθιά μέσα του πριν από δεκαετίες. Προφανώς έκανε λάθος...

Ως φυσιολογικό υποσύνολο της κοινωνίας, ο χώρος του αθλητισμού επηρεαζόταν και αυτός από το ρατσιστικό κλίμα της εποχής. Στις αρχές του αιώνα η διάσημη αφαίρεση των ολυμπιακών μεταλλίων του αμερικανού υπεραθλητή Τζιμ Θορπ είχε να κάνει λιγότερο με το ότι είχε πάρει αμοιβή σε κάποια στιγμή της ζωής του και περισσότερο με το ότι ήταν βέρος Ινδιάνος. Ως το 1947 ούτε ένας μαύρος δεν είχε παίξει στο αμερικανικό πρωτάθλημα μπέιζμπολ και υπήρχαν τα πρωταθλήματα για τους μαύρους, τα περίφημα «negro leagues» ­ τον αποκλεισμό έσπασε ο Τζάκι Ρόμπινσον, που πήγε εκείνη τη χρονιά στους Μπρούκλιν Ντότζερς. Ακόμη και η διάσημη φωτογραφία των νικητών των 400 μ. στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μεξικού το 1968, οι οποίοι σήκωσαν τα χέρια τους κάνοντας το σήμα των επονομαζομένων «Μαύρων Πανθήρων», απεικόνιζε την εξτρεμιστική ατμόσφαιρα της εποχής στα θέματα ρατσισμού. Λίγες ημέρες όμως πριν από το 2000, με τα σπορ να είναι πια υποθέσεις δισεκατομμυρίων, τους πρωταγωνιστές τους να μετρούν μεροκάματα εκατομμυρίων, με τους πιο πλούσιους αθλητές να είναι μαύροι (Τάιγκερ Γουντς, Μάικλ Τζόρνταν κ.ά.) και με τα εισιτήρια πανάκριβα, θα πίστευε κανείς ότι τέτοια φαινόμενα θα έχουν ατονήσει. Πάλι λάθος...


Την περασμένη Δευτέρα η ιταλίδα υπουργός Αθλητισμού κυρία Τζιοβάνα Μελάντρι συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας, της λίγκας και της Ιταλικής Ολυμπιακής Επιτροπής με σκοπό να συζητηθεί ένα κοινό πλάνο δράσης με χρονικό ορίζοντα δύο το πολύ μηνών για να περιοριστούν τα φαινόμενα ρατσισμού και ναζισμού στα γήπεδα του υπέρλαμπρου Καμπιονάτο. Τον τελευταίο καιρό αυτή η λάμψη του πιο ακριβού πρωταθλήματος του κόσμου έγινε απόκοσμη.

Πριν από δύο εβδομάδες στο κλασικό ντέρμπι της ιταλικής πρωτεύουσας ανάμεσα στη Ρόμα και στη Λάτσιο οι αστυνομικές αρχές της Ρώμης κατέσχεσαν 69 λάβαρα με σβάστικες και συνθήματα κατά παικτών. Παρά τους αφορισμούς του προέδρου της Λάτσιο κ. Σέρτζιο Κρανιότι, ο οποίος σχολιάζοντας στην αρχή του πρωταθλήματος τις πολλές σβάστικες είχε πει ότι «θα πρέπει αυτά τα παιδιά να σοβαρευτούν, το γήπεδό μας είναι για φιλάθλους», τα νεοναζιστικά σύμβολα εξαπλώνονταν και πέραν της «Curba Nord», του βορείου πετάλου του σταδίου «Ολύμπικο» της Ρώμης, η οποία είναι αναγνωρισμένο πεδίο δράσης ακροδεξιών. Επιπλέον άρχισαν και στα υπόλοιπα στάδια οι αποδοκιμασίες προς τους μαύρους ποδοσφαιριστές.

* Βόμβες και αποδοκιμασίες

Δεν ήταν η πρώτη φορά ­ και παλαιότερα οι τοίχοι της Ρώμης είχαν γεμίσει με το σύνθημα «Φύγε μαύρε, Εβραίε» και «Βίντερ, ράους», τα οποία αφορούσαν τον Μολούκο Ααρον Βίντερ της Λάτσιο, τον οποίο οι οπαδοί της είχαν εσφαλμένα θεωρήσει και Εβραίο εξαιτίας του ονόματός του. Παλαιότερα η Ουντινέζε είχε μάταια προσπαθήσει να αγοράσει δύο εβραίους ποδοσφαιριστές, αλλά δεν την άφησαν οι οπαδοί της. Εφέτος όμως τα πράγματα οξύνθηκαν και το ποδόσφαιρο ως σύστημα είναι πια πολύ «πολιτικά ορθό» για να θεωρήσει τέτοια φαινόμενα απλώς γραφικά.


Το ντέρμπι της Ρώμης πριν από δύο Κυριακές και τα πάθη που φέρνει μια τέτοια αναμέτρηση συμπολιτών αποδείχθηκαν η αρχή του φαινομένου του ντόμινο. Ακολούθησαν δύο βομβιστικές επιθέσεις στο κέντρο της Ρώμης, μία στο Μουσείο της Απελευθέρωσης, στο κτίριο που την εποχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου είχε στεγάσει τα γραφεία της Γκεστάπο, και μία έξω από έναν κινηματογράφο στον οποίο προβαλλόταν ένα ντοκυμαντέρ για τις διώξεις που υπέστησαν οι Εβραίοι από τον ναζισμό. Η ανησυχία των αρχών ­ ύστερα και από τις υποψίες της Αστυνομίας ότι οι δράστες συνδέονται με τους οργανωμένους οπαδούς ­ επιβεβαιώθηκε στο βραδινό παιχνίδι της περασμένης Κυριακής ανάμεσα στη Λάτσιο και στη Γιουβέντους. Η ιταλική ομοσπονδία είχε ήδη αποφασίσει να ζητήσει από τις γηπεδούχους ομάδες να αποστείλουν μέσω των μεγαφώνων τους αντιρατσιστικά μηνύματα προς το κοινό. Στα άλλα παιχνίδια της αγωνιστικής, που είχαν γίνει απόγευμα, τα μηνύματα είχαν συνοδευτεί είτε από τεχνικά προβλήματα είτε από τις σφοδρότατες αποδοκιμασίες των οπαδών!

Στο «Ολύμπικο» το δύσκολο έργο ανέλαβαν οι παίκτες. Κατ' αρχάς βγήκαν στο γήπεδο φορώντας λευκές φανέλες στις οποίες αναγραφόταν το σύνθημα «ΟΧΙ αντισημιτισμός, βία, ρατσισμός». Επειτα πήραν το μικρόφωνο οι αρχηγοί των ομάδων. Ο Αλεσάντρο Νέστα της Λάτσιο και ο Αντόνιο Κόντε της Γιουβέντους είπαν περίπου ό,τι ανέφερε η μπλούζα τους. Ακολούθησε νεκρική σιγή. Και όταν λίγες στιγμές αργότερα μπήκε στο γήπεδο ο μαύρος μέσος της Γιουβέντους Εντγκαρ Ντάβιντς, 70.000 άτομα άρχισαν να τον αποδοκιμάζουν! Στο τέλος του αγώνα ακροδεξιοί οπαδοί της Λάτσιο έφραξαν την έξοδο της Αίθουσας Τύπου φωνάζοντας ότι «είμαστε σκληροί και υπερήφανοι».

Ακολούθησαν ανακοινώσεις των ομάδων οι οποίες διεπίστωσαν το αυτονόητο: ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα. Η υπουργός Αθλητισμού κυρία Μελάντρι απείλησε ότι, αν μετά τους δύο μήνες κατά τους οποίους θα εφαρμοστούν τα όποια αντιρατσιστικά και αντισημιτικά προγράμματα δεν υπάρξει βελτίωση της κατάστασης, «τότε ο κόσμος του αθλητισμού θα παίξει με κλειστές τις πόρτες»! Το αν αυτό είναι εφικτό δεν είναι το ζητούμενο. Το θέμα είναι ότι πλέον οι αθλητικές αρχές σε μια προηγμένη χώρα αναγνωρίζουν ως βασικό πρόβλημα τον ρατσισμό και τον αντισημιτισμό.


Συμβαίνουν και εις τα καλύτερα των πρωταθλημάτων


Η Ιταλία δεν είναι η μοναδική χώρα που αντιμετωπίζει τέτοια φαινόμενα, απλώς ίσως τα αντιμετωπίζει πολύ εντονότερα επειδή τα πολιτικά πνεύματα και η αντιπαλότητα μεταξύ ακροδεξιών και κομμουνιστών είναι πολύ πιο οξυμένα. Παλαιότερα στη Γερμανία ο βραζιλιάνος πρώην άσος (τρόπος του λέγειν) του Παναθηναϊκού Χούλιο Σέζαρ είχε δημιουργήσει σάλο αποκαλύπτοντας ότι δεν τον είχαν αφήσει να μπει σε ντισκοτέκ του Ντόρντμουντ λέγοντάς του «μαύρε, φύγε».

Στην Αγγλία η ποδοσφαιρική ομοσπονδία λανσάρισε εφέτος την εκστρατεία «Διώξτε τον ρατσισμό έξω από τα γήπεδα». Ακόμη όμως στην Εθνική ομάδα δύσκολα παίζει μαύρος ­ ο παραγκωνισμός του Αντι Κόουλ και η εύνοια προς τον Αλαν Σίρερ έχουν και παραμέτρους χρώματος. Πρόσφατα ο Τζον Μπαρνς, νυν προπονητής της Σέλτικ και παλαιός άσος της Λίβερπουλ, αποκάλυψε στην αυτοβιογραφία του ότι στα πρώτα του παιχνίδια στους «κόκκινους» οι οπαδοί τού πετούσαν μπανάνες. Την περασμένη Κυριακή ο μαύρος μεσοαμυντικός της Αρσεναλ Πατρίκ Βιεϊρά δικαιολόγησε τις πολλές κίτρινες κάρτες που παίρνει (38, ζωή να 'χει) με τη ρατσιστική αντιμετώπιση από τους αντιπάλους του και τους οπαδούς. «Είμαι αντικείμενο ρατσιστικής κακοποίησης» δήλωσε. «Τη δέχομαι συνέχεια και με κάθε τρόπο. Δεν είμαι ο μόνος που το παθαίνω. Ολοι οι μαύροι αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα στις δουλειές τους. Ηλίθιοι υπάρχουν παντού». Στις αρχές του Σεπτεμβρίου, ύστερα από ένα παιχνίδι με τη Γουέστ Χαμ, ο αμυντικός Νιλ Ράντοκ είχε πει μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες ότι «ήμουν αρκετά κοντά για να μυρίσω τη βρώμα από το στόμα του Βιεϊρά». Η αγγλική ομοσπονδία δεν τον τιμώρησε. Οι οπαδοί ίσως να ήθελαν να τιμωρήσουν τον Βιεϊρά.

Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τόσα ρατσιστικά φαινόμενα στα γήπεδα. Ισως γιατί δεν υπάρχουν και πολλοί που να πηγαίνουν στο γήπεδο...


Το ΒΗΜΑ, 05/12/1999

YvaRACISM είπε...

ΜΗ ΜΕ ΦΩΝΑΖΕΙΣ «ΞΕΝΟ»!

Επειδή άλλη μάνα με γέννησε
και σ’ άλλη γλώσσα άκουσες εσύ
τα όμορφα παιδικά σου παραμύθια…
μη με φωνάζεις «ξένο»
το ψωμί σου δε διαφέρει απ’ το δικό μου
το χέρι σου είναι όμοιο με το δικό μου,
σαν τη φωτιά καίει
και η δική μου φωτιά.
Γιατί λοιπόν με φωνάζεις «ξένο»;

Επειδή σ’ άλλους δρόμους βρέθηκα
και σ’ άλλο λαό γεννήθηκα
και άλλες θάλασσες γνώρισα
και απ’ αλλού σάλπαρα;
Αλλά το ίδιο άγχος κρύβουμε κι οι δυο
η ίδια εξάντληση
στην πλάτη μας βαραίνει,
αυτή που συντρίβει το κάθε θνητό
μέσ’ απ’ του χρόνου τα σκοτάδια
από τότε που σύνορα δεν είχαν τεθεί
κι ανάμεσά μας ακόμη δεν είχαν φθάσει
όσοι διχάζουν
και σκοτώνουν το φτωχό,
αυτοί που κλέβουν
και μοιράζουν ψέμματα,
αυτοί που εμπορεύονται κι εμάς
και θάβουν αδίστακτα τα όνειρά μας
όσοι εφεύραν αυτή τη λέξη
τη σκληρή: «ξένος».
λέξη παγωμένη και γεμάτη θλίψη
που θυμίζει αλησμοσύνη κι εξορία.
Αν θέλεις το καλό μου να είσαι καλός
σταμάτα τώρα να με φωνάζεις «ξένο»
αν θέλεις, κοίταξέ με στα μάτια,
πιο πέρα απ’ το μίσος
ας φθάσει η ματιά σου,
ας ξεπεράσει φόβο, εγωισμό.
Για δες, άνθρωπος είμαι κι εγώ

Όχι, δεν είμαι «ξένος»!


Ένα ποίημα που γράφτηκε από κάποιο άγνωστο μετανάστη και βρίσκεται στο εγχειρίδιο «Σχολείο χωρίς σύνορα» του Κέντρου Μελετών και τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ

YvaRACISM είπε...

Ο ρατσισμός (racism) είναι το δόγμα που αναπτύσσεται με σύνδεσμο συγκεκριμένα γνωρίσματα (εθνικά, θρησκευτικά, πολιτιστικά κ.λπ.) προκειμένου ν΄ αναγάγει μια ομάδα (κοινωνική, φυλετική, θρησκευτική, ως υπέρτερη άλλων. Το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, και αυτό που έχει δώσει την αρχική ονομασία στην λέξη (από την αγγλική race = φυλή), - λεγόμενος "ρασιαλισμός", ή εκ της ιταλικής "ράτσα" ο φυλετικός ρατσισμός.

Οι ρατσιστές πιστεύουν, σε βιολογικές διαφορές μεταξύ των φυλών βάσει των οποίων και προσδιορίζουν αυτές σε ανώτερες και κατώτερες. Έτσι με την θεωρία αυτή υποστηρίζουν ότι η φυλή με συγκεκριμένα (ανώτερα) εξωτερικά ή ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά, έχει το δικαίωμα να θεωρεί εαυτόν της ανώτερη από τις άλλες.

Παλαιότερα συγγραφείς και κοινωνιολόγοι αντί του σύγχρονου όρου χρησιμοποιούσαν, ιδιαίτερα στις αγγλόφωνες χώρες, τον όρο ρασιαλισμός (racialism), που όλοι όμως συμφωνούν ότι πρόκειται για όρο δόγματος φυλετικής υπεροχής. Ο νεότερος όμως όρος (εκ της ιταλικής) επικράτησε μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο περισσότερο για λόγους προπαγάνδας. Συγκεκριμένα η R. Benedict ορίζει τον ρατσισμό ως:"...το δόγμα όπου μία εθνική ομάδα (ethnic group) έχει καταδικαστεί από τη Φύση σε κλήρονομική κατωτερότητα (hereditary interiority) ενώ μια άλλη σε κληρονομική ανωτερότητα (hereditary superiority)"*¹.

Γενικά ο ρατσισμός θεωρείται κάτι περισσότερο από τη φυλετική προκατάληψη (race prejudice) που η τυπική θεωρία του σε σύγχρονες αναζητήσεις, και σχετικές έρευνες, έχουν τις ρίζες τους στο πολυθρύλητο έργο του A. de Gobeneau: "Essai sur l' inegalite des races humaines" (Διοκίμιο επί της ανισότητας των ανθρωπίνων φυλών) που δημοσιεύτηκε το 1853 που κυριολεκτικά απετέλεσε τη θεωρητική κάλυψη και "ευλογία" των αποικιοκρατών. Ο πλέον εξέχων σύγχρονος υποστηρικτής του δόγματος αυτού κατά τον 20ο αιώνα θεωρείται ο Γερμανός δημοσιολόγος, αγγλικής καταγωγής, H. S. Chamberlain.

Σήμερα η λέξη ρατσισμός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων εναντίον μίας άλλης ομάδας. Έτσι οι ρατσιστές υποστηρίζουν την διαφορετικότητα των φυλών. Επίσης, οι φυλετικοί ρατσιστές θεωρούν μία συγκεκριμένη ομοιογενή ομάδα ανθρώπων ως ανώτερη, π.χ. θεωρούν τους "λευκούς" ανθρώπους ανώτερους από τους "μαύρους". Ο ρατσισμός θεωρείται παραβίαση του θεμελιώδους δικαιώματος του ανθρώπου στην ισότητα στους τομείς της εργασίας, της πολιτικής, της οικονομίας και άλλων παραγόντων της καθημερινότητας.

Από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα ρατσισμού αποτελούν οι πεποιθήσεις του Αδόλφου Χίτλερ, ο οποίος πίστευε ότι η ξανθή Άρια φυλή (άνθρωποι που κατάγονται από τη φυλή των Αρίων) έχει δικαίωμα να κυβερνάει τη γη, εις βάρος όλων των άλλων.

Τέτοιες πεποιθήσεις έχουν αποδειχτεί λανθασμένες από επιστημονική και ανθρωπολογική έρευνα, η οποία αποδεικνύει πώς όλοι οι άνθρωποι έχουν τον ίδιο πρόγονο, με αποτέλεσμα να έχουν τις ίδιες νοητικές και φυσιολογικές ικανότητες.


Είδη ρατσισμού
.Φυλετικός ρατσισμός
.Θρησκευτικός ρατσισμός
.Κοινωνικός ρατσισμός
.Ρατσισμός ανάμεσα στα είδη σπησισμός

Παρατηρήσεις
Όπως σημειώνει ο J Comas, :"...ο ρατσισμός διαφέρει σημαντικά της απλής παραδοχής ή επιστημονικής και αντικειμενικής μελέτης του γεγονότος της ύπαρξης των φυλών καθώς και ανθρωπίνων ομάδων με ίσως βιολογικές ανισότητες. Το επικίνδυνο σημείο του ρατσισμού είναι ότι την όποια ίσως ανισότητα τη θεωρεί απόλυτη και αμετάβλητη και ότι μια φυλή (ράτσα) είναι εγγενώς από την ιδια τη φύση της ανώτερη ή κατώτερη από μία άλλη, ανεξάρτητα των φυσικών συνθηκών περιβάλλοντος ή άλλων κοινωνικών συντελεστών ενός τέτοιου φαινομενικού αποτελέσματος".

Από τη Βικιπαίδεια

YvaRACISM είπε...

Αυτό ήταν το ποίημα που προτάθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως το καλύτερο του 2006.
Για τους περισσότερους Άγνωστο. Όμως η διαχρονική του αξία ενάντια στο ρατσισμό τεράστια!
Γραμμένο από ένα παιδί από την Αφρική.

Όταν γεννιέμαι, είμαι μαύρος
Όταν μεγαλώσω, είμαι μαύρος
Όταν κάθομαι στον ήλιο, είμαι μαύρος
Όταν φοβάμαι, είμαι μαύρος
Όταν αρρωσταίνω, είμαι μαύρος
Κι όταν πεθαίνω, ακόμα είμαι μαύρος

Κι εσύ λευκέ άνθρωπε...

Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ
Όταν μεγαλώνεις, γίνεσαι λευκός
Όταν κάθεσαι στον ήλιο, γίνεσαι κόκκινος
Όταν κρυώνεις, γίνεσαι μπλε
Όταν φοβάσαι, γίνεσαι κίτρινος
Όταν αρρωσταίνεις, γίνεσαι πράσινος
Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι


Και λες εμένα έγχρωμο;

YvaRACISM είπε...

ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ

Ρατσισμός είναι η θεωρία που υποστηρίζει την ανωτερότητα μιας φυλής και αποβλέπει στην διατήρηση της «καθαρότητάς» της και στην κυριαρχία της επί των άλλων.


Μορφές ρατσισμού

· Φυλετικός

· Κοινωνικός σε άτομα ή ομάδες( πολιτική ιδεολογία, πνευματικό επίπεδο, οικονομική κατάσταση) , απέναντι στις γυναίκες, στα άτομα με ειδικές ανάγκες, στις μειονότητες.

· Θρησκευτικός ( δόγματα)


Φαινόμενα κατά το παρελθόν:

Έλληνες – Βάρβαροι, Ευρωπαίοι άποικοι - Έγχρωμοι, Εβραίοι – Χριστιανοί, Αρμένιοι – Τούρκοι, Απαρτχάιντ, Αντισημιτισμός( Γ ΄Ράιχ – Εβραίοι).


Αίτια

· Οικονομικοί λόγοι ( π.χ Εκμετάλλευση μαύρων, σήμερα Αλβανών, που αποτελούν φθηνά εργατικά χέρια)

· Έλλειψη παιδείας( οι απαίδευτοι γίνονται εύκολα θύματα προπαγάνδας. Δεν μπορούν να κρίνουν. Οι επιτήδειοι μπορούν να καλλιεργήσουν στους ανθρώπους αισθήματα κατωτερότητας ή να τους φανατίσουν εναντίον άλλων ομάδων.

· Οικονομικά και πολιτικά προβλήματα μιας κοινωνίας.(Η βία , η εγκληματικότητα, η ανεργία δημιουργούν ένταση η οποία εκτονώνεται πάνω στους ξένους που γίνονται τα εξιλαστήρια θύματα).

· Επιθυμία ατόμων και λαών για απόκτηση δύναμης και εξουσίας. Συμφέροντα οικονομικά, εδαφικά, κοινωνικά, πολιτικά)

· Βαθμός επιρροής των θρησκευτικών δοξασιών.

· Ηθική εξαχρείωση. Οι άνθρωποι υιοθετούν ρατσιστικές αντιλήψεις προκειμένου να εκμεταλλευτούν τον συνάνθρωπό τους.

· Κοινωνική διαστρωμάτωση. Ανισότητα στην παροχή ευκαιριών. Η κοινωνική ισότητα είναι περισσότερο θεωρία παρά πρακτική.

· Προκαταλήψεις που δημιουργούνται από την οικογένεια, την παράδοση, από το περιεχόμενο των σπουδών του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

· Εθνικιστικά αίτια ( Οι μικροί λαοί φοβούνται την αφομοίωσή τους από τους μεγάλους και ισχυρούς και χρησιμοποιούν τον εθνικισμό ως ασπίδα διασφάλισης της ταυτότητάς τους).



Φαινόμενα Ρατσισμού στις μέρες μας.:



· Μεροληπτική αντιμετώπιση έγχρωμων από τους λευκούς.

· Εθνικιστικές αντιλήψεις

· Αντιμετώπιση μειονοτήτων ή παρεπιδημούντων ( που μένουν προσωρινά σε ένα τόπο) ατόμων. ( Τσιγγάνοι, Αλβανοί, Άτομα από τριτοκοσμικές χώρες)

· Αναβίωση ναζιστικών θεωριών

· Αντιμετώπιση γυναίκας

· Κοινωνικές ομάδες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ( ομοφυλόφιλοι, ναρκομανείς, άτομα με AIDS, άτομα με ειδικές ανάγκες)

· Ρατσισμός που πηγάζει από την επαγγελματική θέση , την οικονομική κατάσταση, την θρησκευτική πίστη, την καταγωγή κ.λ των ατόμων.

Συνέπειες:

. Οικονομική εκμετάλλευση ατόμων και λαών.

· Το άτομο αποδέχεται σκοταδιστικές αντιλήψεις με αποτέλεσμα την παρακώλυση της κριτικής σκέψης. Πνευματική ανελευθερία.

· Υπονομεύεται η δημοκρατική λειτουργία των θεσμών από την κυριαρχία της αδικίας, αναξιοκρατίας, την περιφρόνηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

· Περιθωριοποιούνται άτομα κα ομάδες. Παρεμποδίζεται η δημιουργική τους συμμετοχή στην κοινωνία και η εξέλιξή τόσο των ίδιων όσο και της κοινωνίας.

· Στερεί από τους λαούς θύματα του ρατσισμού την ευκαιρία να αναπτύξουν πολιτισμό.

· Κυριαρχεί ο φόβος ανάμεσα στους ανθρώπους, δημιουργείται κοινωνική δυσλειτουργία. Τα άτομα δε συνεργάζονται αρμονικά.

· Συχνό είναι το φαινόμενο των εκδηλώσεων βίας από τους ρατσιστές.

· Ο εθνικισμός μπορεί να οδηγήσει σε πολεμικές συγκρούσεις.



Τρόποι Αντιμετώπισης – Λύσεις:



· Παιδεία του λαού .Να κρίνει , να μην πέφτει θύμα προπαγάνδας. Η παιδεία πρέπει να είναι ανθρωπιστική.

· Πολιτική ηγεσία. Να μην ενθαρρύνει ρατσιστικές εκδηλώσεις. Παράλληλα πρέπει να ασκεί υπεύθυνη πολιτική για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, για τους αλλοεθνείς, για τις μειονότητες.

· Η διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης πρέπει να γίνεται στη σωστή της διάσταση. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι πολιτισμοί αλληλοσυμπληρώνονται κα δεν υπάρχουν στεγανά ανάμεσα τους.

· Τα Μ.Μ.Ε. πρέπει να μην καλλιεργούν ρατσιστικές αντιλήψεις. Να προβάλλουν τα μηνύματα και των πνευματικών ανθρώπων.

· Οι πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ των λαών κα η επαφή με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους είναι ένα μέσον καταπολέμησης του ρατσισμού.

· O κάθε πολίτης πρέπει να διαθέτει κοινωνική συνείδηση. Να μπορεί ν θέτει το συλλογικό καλό πάνω από το ατομικό.

· Η οικογένεια πρέπει να μην περνάει απαρχαιωμένες ιδέες και προκαταλήψεις στα νεαρά μέλη της.

· Οι Διεθνείς Οργανισμοί από τη μεριά τους μπορούν να επιβάλλουν κυρώσεις , οικονομικές ή διπλωματικές, σε όλους όσους καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα και δεν σέβονται την ανθρώπινη υπόσταση του κάθε ατόμου.


Νέοι της εποχής μας και ρατσισμός:


Είναι γεγονός ότι οι νέοι της εποχής μας δεν διακατέχονται από προκαταλήψεις και ρατσισμό τόσο όσο σε παλαιότερες εποχές. Αυτό οφείλεται σε:

· Πιο ολοκληρωμένη και σφαιρική παιδεία.

· Ελεύθερη και άμεση επικοινωνία μεταξύ των λαών. ( π.χ τουρισμός)

· Ιδιαίτερος χαρακτήρας των νέων. Από τη φύση τους οι νέοι είναι ανιδιοτελείς, ιδεολόγοι, ευαίσθητοι και δημοκρατικοί.

· Πολιτιστικές ανταλλαγές, Αθλητικές συναντήσεις.

· Καλλιέργεια πνεύματος ειρήνης, ανθρωπισμού, διεθνισμού τα τελευταία χρόνια. Διεθνείς οργανισμοί ( Ο.Η.Ε , UNICEF, GREENPEACE) συμβάλλουν στην άμβλυνση των διαφορών, την απόρριψη των ρατσιστικών αντιλήψεων και στην προσέγγιση των λαών.

YvaRACISM είπε...

International Youth Day 2008

YOUTH AND CLIMATE CHANGE: TIME FOR ACTION



OΙ ΣΩΣΤΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙΣ!

01. Όλες έχουν το κουμπί τους: ON/OFF!
Κλείνε τις συσκευές που είναι στο stand by και μείωσε κατανάλωση ηλεκτρισμού στο σπίτι σου. Climate Changes... Act Now!

02. Άλλαξέ τους τα φώτα!
Αντικατέστησε τις κοινές λάμπες με λάμπες εξοικονόμησης ρεύματος. Wake Up To Reality... Act Now!

03. Θα πάρεις υπολογιστή, έμαθα? Προτίμησε φορητό υπολογιστή.
Οι φορητοί υπολογιστές καταναλώνουν πολύ λιγότερη ενέργεια. Save Your Future... Act Now!

04. Ζεις στη δική σου hi tech multimedia φάση?
Θυμήσου μετά να κλείνεις από τον κεντρικό διακόπτη το στερεοφωνικό σου, το dvd, την τηλεόραση. Όταν οι συσκευές είναι σε κατάσταση αναμονής συνεχίζουν να καταναλώνουν ενέργεια. Earth Is Calling... Act Now!

05. Η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά και η ανακύκλωση, η άλλη μισή!
Τώρα που είσαι άρχοντας, ανακύκλωνε το χαρτί, το γυαλί, το αλουμίνιο, τις συσκευασίες, ακόμα και τις παλιές ηλεκτρονικές σου συσκευές. Climate Changes... Act Now

06. «Μπες μεσ'στο καμπριολέ, πάμε για κανά καφέ» ...Αυτό, παλιά!
Απόφυγε το αυτοκίνητο για τις βόλτες σου. Προτίμησε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή το ποδήλατο. Join Us... Act Now!

07. 29 οργανώσεις προστασίας του περιβάλλοντος συνιστούν τους 30 βαθμούς! Αυτοί ξέρουν...
Πλένε τα ρούχα σου στους 30 βαθμούς και σε γρήγορο πρόγραμμα. Climate Changes... Act Now!

08. Σταυροβελονιά, κομποβελονιά, κομπλέν, νευροχειρουργοί, αργυροχόοι, αρραβώνες εξαιρούνται!
Όλοι οι υπόλοιποι, μην αφήνετε τα φώτα αναμμένα χωρίς λόγο. Earth Is Calling... Act Now!

09. Είσαι συνέχεια στην πρίζα? Χαλάρωσε!
Αφού φορτίσεις το κινητό σου, το mp3 player, τη φωτογραφική σου μηχανή, βγάλε τον φορτιστή από την πρίζα για να αποφύγεις τη σπατάλη ενέργειας. Save Your Future... Act Now!

10. Είσαι άτομο με επίπεδο? Προτίμησε επίπεδη οθόνη για τον υπολογιστή σου.
Καταναλώνει πολύ λιγότερη ενέργεια. Climate Changes... Act Now!

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=27667&Cr=climate&Cr1=change


ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ
ΟΜΙΛΟΣ ΣΕΡΡΩΝ ΓΙΑ UNESCO
Π.Ε.ΠΡΑΞΙΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΝΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ
ΟΜΑΔΑ ΝΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ ΓΙΑ YOUTH VOICES AGAINS RACISM
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΔΕΠΚΑ


 Πριν εκτυπώσετε αυτό το μήνυμα, σκεφθείτε το περιβάλλον!

Maria είπε...

Hey everyone! Λοιπόν, έχω να σας δείξω κάτι...
Το link παρακάτω είναι από αθλητική ιστοσελίδα σχετικά γνωστή και... λέει για 'μας!!

http://www.sport24.gr/html/ent/086/ent.251086.asp